in woda

Czym są elektrolity?

Elektrolity – z czym Wam się kojarzy ta nazwa? Brzmi dla Was znajomo czy raczej zagadkowo? Elektrolity mają istotny związek z naszym zdrowiem, dlatego dobrze byś wiedział o nich jak najwięcej.  

 

No to najpierw trochę teorii z notatnika młodego chemika. Drodzy czytelnicy: czytamy ze zrozumieniem i przyswajamy.

Elektrolity to inaczej sole mineralne rozpuszczone w płynach ustrojowych, które gdy rozpuszczą się w wodzie rozpadają się na jony:

  • Dodatnie: kationy (wapń, sód, potas i magnez)
  • Ujemne: aniony(siarczany, wodorowęglany, jony chlorkowe, fosforowe, kwasy organiczne i składniki białkowe)

Elektrolity to bardzo ważne składniki dla organizmu człowieka. Dlaczego? Otóż dlatego, że pomagają w regulacji równowagi płynów ustrojowych (równowaga kwasowo-zasadowa).

To dzięki nim może sprawnie funkcjonować nasz układ nerwowy oraz układ mięśniowy.

Bez elektrolitów nie bylibyśmy w stanie funkcjonować prawidłowo i wykonywać żadnych codziennych czynności!

Nie trudno wyciągnąć wniosek, że kiedy ich poziom w organizmie spada i zaczyna brakować elektrolitów – nie dzieje się dobrze.

Objawy braku elektrolitów

Jakie są objawy braku elektrolitów? Zapewniam Was, że z pewnością ich gwałtowny spadek nie pozostanie  niezauważony. Nieprzyjemnych objawów nie da się przeoczyć:  drżenia mięśni, osłabienia organizmu, mogą się wtedy przydarzyć nawet omdlenia. Poza tym nadciśnienie, arytmia serca i brak chęci do wykonywania codziennych czynności albo całkowity spadek energii – to również mogą być objawy braku odpowiedniej ilości elektrolitów w organizmie.

Kiedy tracimy elektrolity?

Jeśli jesteśmy raczej średnio aktywni fizycznie i nie wykonujemy ciężkiej pracy, temperatura na zewnątrz jest umiarkowana, mamy zbilansowaną dietę i codziennie pijemy odpowiednią porcję wody, to właściwie nie powinno nam grozić poważne zachwianie gospodarki wodno-elektrolitowej. Jeżeli jednak:

– Chorujesz, zatrułeś się, przegrzałeś organizm albo masz udar słoneczny oraz gdy towarzyszą temu: wymioty i biegunka,

– Masz wysoką temperaturę ciała albo na zewnątrz panują upały i w efekcie dużo się pocisz i w ten sposób odwadniasz,

– Jeżeli uprawiasz sport i intensywnie trenujesz albo ciężko pracujesz fizycznie i to na otwartej przestrzeni,

– Jeśli przyjmujesz leki moczopędne lub przeczyszczające,

– Jeżeli często jesteś na diecie i stosujesz te bardzo restrykcyjne i monotonne,

WTEDY WŁAŚNIE JESTEŚ WYJĄTKOWO NARAŻONY NA UTRATĘ ELEKTROLITÓW!

W wymienionych wyżej sytuacjach BILANS WODNO-ELEKTROLITOWY ORGANIZMU JEST ZAGROŻONY.

Zagrożone jest też Twoje zdrowie. Musisz koniecznie jak najszybciej zadbać o uzupełnienie elektrolitów!

Co zrobić gdy brakuje nam elektrolitów? Jak nie narazić się na drastyczne zaburzenie równowagi elektrolitowej?

Przyjrzyj się poniższej liście

Oto prawidłowe wartości elektrolitów niezbędne dla zdrowia naszego organizmu

  • potas: 156 mg/L; 4 mmol/L
  • sód: 3250 mg/L; 142 mmol/L
  • magnez: 24 mg/L; 1 mmol/L
  • wapń: 100 mg/L; 2,5 mmol/L

Jak uzupełniać elektrolity?

O prawidłowe ilości elektrolitów w organizmie trzeba dbać na bieżąco, a w sytuacjach wyjątkowych jak choroba, zatrucie, czy przegrzanie zastosować odpowiednie środki.

  • Na co dzień przede wszystkim ważna jest zbilansowana dieta oraz woda do picia pij dużo wody – najlepiej tej średnio mineralizowanej! JeżeliTwoje menujest dobrze dobrane i zapewnia organizmowi odpowiednią ilość składników mineralnych pij wodę mineralną oraz wodę filtrowaną lub źródlaną.Czytaj etykiety, żeby wiedzieć ile składników mineralnych ma dana woda w litrze. W przypadku mineralnej, jeśli ma mniej niż 1000mg składników mineralnych na litr zostaw ją na półce, przynajmniej do momentu, aż duże straty elektrolitów.
  • Jeżeli trenujesz albo pracujesz fizycznie przed, podczas i po wzmożonej aktywności fizycznej nawadniaj organizm. Pij wodę wysokozmineralizowaną albo wodę filtrowaną uzupełniaj izotonikami w proszku. Możesz też kupić gotowe napoje izotonicznie. Mają one w składzie sód, potas, magnez i glukozę. Taki napój lepiej nawodni organizm niż… woda, zwłaszcza ta z małą zawartością składników mineralnych w litrze. Przeciwdziałają też nagłemu spadkowi energii i uzupełniają poziom cukru.
  • W przypadku choroby: biegunki, wymiotów, gorączki a nawet podczas upałów możemy sięgnąć po płyny doustne zawierające elektrolity i glukozę w optymalnie ustalonych proporcjach. Są dostępne w aptekach i drogeriach, kosztują niewiele, podzielone są na porcje.

Pamiętaj, jeżeli ciężka praca czy intensywne treningi to Twoja codzienność, pilnuj dostarczania ważnych składników organizmowi i zadbaj o to, by w Twojej diecie były produkty bogate w sód i potas, magnez i wapń.

Twój organizm to wyjątkowo wymagający system.

Jeśli chcesz by dobrze działał, chcesz mieć mnóstwo energii i być zdrowy musisz zadbać o odpowiednią ilość płynów i elektrolitów!

Write a Comment

Comment

Webmentions

  • cialis online without prescriptio Listopad 9, 2014

    canadian drugstore http://cialisonla.com/

    You reported this perfectly.

  • Cialis 5 mg Listopad 9, 2014

    cialis cost http://cialisiv.com/

    Fantastic info. Appreciate it!

  • Cialis generic Listopad 9, 2014

    online cialis http://cialisky.com/

    You actually suggested that exceptionally well.

  • writeessay Listopad 9, 2014

    write essays for me http://gsgfsdgfdhjhjhj.com/

    Regards. Good information.

  • essayforme Listopad 9, 2014

    write my college essay for me http://kfgdrtynhjg.com/

    Kudos. An abundance of material.